Blog o pasjach.
Informacje o nowych artykułach prosto na Twój e-mail
Podróże Asi i Wojtka - okolice Vang Vieng - Laos

Podróż dookoła świata [Relacja]

Kiedy siedzieliśmy w pociągu Kolei Transsyberyjskiej, myśleliśmy że jedziemy w najdłuższą i najdalszą podróż życia. Przejechaliśmy wiele tysięcy kilometrów. W Nowosybirsku widzieliśmy całkowite zaćmienie słońca, w Moskwie spaliśmy w prawosławnym klasztorze, w ruinach łagru dotykaliśmy historii, jedliśmy omule prosto z Bajkału, widzieliśmy najgłębsze miejsce na jeziorach świata, wędrowaliśmy po tajdze, a w Republice Buriacji pierwszy raz odwiedziliśmy buddyjski klasztor.  Czytaj więcej »
Tybet - Lhasa - chiny - pałac Potala - Dalajlama - świątynia buddyjska

Wycieczka do Tybetu [Relacja]

W marcu 2008r. mnisi z klasztorów Drepung i Sera wyszli na ulice Lhasy w rocznicę chińskiej inwazji. Niektórzy wznosili okrzyki niepodległościowe, inni poprzestali na modlitwach. Dołączyła do nich miejscowa ludnosć, Chińczycy wysłali wojsko. Nie wiadomo kto zaczął pierwszy, w każdym razie demonstracja przerodziła się w kilkudniowe zamieszki, w których zginęło kilkaset osób. A wszystko to działo się w tym samym roku, kiedy świat podziwiał Igrzyska Olimpijskie w Pekinie.  Czytaj więcej »
Nowa Zelandia - Wyspa Południowa - Otago Peninsula - Dunedin - owce - zielona trawa - Ocean Spokojny

Praca w Nowej Zelandii

Spis treści1 Praca w Nowej Zelandii2 Pozwolenie na pracę – Working Holiday Scheme (WHS)3 Praca w Nowej Zelandii a Sejm RP4 Supplementary Seasonal Employment (SSE) – pozwolenie na pracę5 Praca w Nowej Zelandii – Gdzie ten urząd?6 Urzędy na Nowej Zeladni, czyli szok cywilizacyjny7 „Gotowi pomyśleć, że my tu jesteśmy dla nich!”8 Wrzuć pieniądze do skrzynki9 O, pozwolenia doszły tydzień wcześniej10 Nowa Zelandia = praca11 […]  Czytaj więcej »
Yerba mate - Argentyna - Buenos Aires - tykwa, bombilla i termos

Yerba mate – właściwości, parzenie, działanie

Jeśli mówiąc „yerba mate” myślisz: „taka herbata, którą Cejrowski pije na pokaz”, to trzeba przenieść Cię na ulice Buenos Aires i pozwolić obserwować. Najpierw przejdzie grupka osób z termosami, potem zauważysz spacerujące pary z tykwami w rękach, a gdy będziesz chciał coś kupić, pani w sklepie będzie musiała najpierw odstawić swój napar, żeby coś Ci podać. W Argentynie, Urugwaju, Paragwaju i południowej Brazylii zwyczaj picia yerba mate jest tak powszechny i zakorzeniony, że ludzie tam nie zdają sobie sprawy, że jest to coś niespotykanego poza ich krajami.  Czytaj więcej »

Ciekawostki o Azji [+5 rzeczy, których brakuje mi w Europie.]

Muszę się Wam przyznać. Jestem Azjatą. Jem pałeczkami. Morze Śródziemne widuję z samolotu. Ostatnio zdecydowanie częściej podróżuję po Azji niż po Europie. Ale zawsze korciło mnie, żeby wsiąść w auto i pojechać przed siebie. Na południe. Jak tysiące polskich turystów. Oczywiście po swojemu – na dziko. Ale zanim zagłębiłem się w dzikie Bałkany – w Albanię, Macedonię, Kosowo – najpierw dotarłem na chorwackie wybrzeże. A Chorwacja przypomniała mi Włochy, Hiszpanię i Francję – gąszcz podobnych, europejskich kurortów. I w tej poukładanej, wakacyjnej Europie – poczułem, jak bardzo brakuje mi słodkich, azjatyckich luksusów.  Czytaj więcej »
Choroba wysokościowa - Andy - Cordillera Blanca

Choroba wysokościowa – leki, objawy, nasze doświadczenia: Tybet, Peru, Boliwia

Kilkaset metrów podejścia pod samą przełęcz było mordęgą. Mieliśmy na sobie kilkunastokilogramowe plecaki i każdy krok był ogromnym wysiłkiem. W pewnym momencie odpoczywaliśmy po każdych dwóch – trzech krokach. Na szczycie kręciło nam się w głowach i poważnie uważaliśmy, żeby nie spaść. Na szczęście świadomość wysokości i bajeczne widoki rekompensowały wszystko. Przy schodzeniu było coraz lepiej – już kilkaset metrów pod przełęczą objawy praktycznie ustąpiły.  Czytaj więcej »
Boliwia - jezioro Titicaca - Isla del sol - z plecakiem

Tanie podróżowanie – Plusy i minusy. [Tanie podróże]

Nie ma nic wspanialszego niż podróże i wolność i z całych sił będę Was na tej stronie namawiał, żebyście podróżowali. Ale pamiętajcie, że jeśli jedziecie gdzieś daleko, tam gdzie inny klimat, inna kultura, inni ludzie, a do tego zamierzacie być tam przez kilka miesięcy, to Wasze wakacje zamienią się w skomplikowane życie i wcale nie będzie łatwo.  Czytaj więcej »
alfabet chiński - pismo chińskie - fot-listverse-files-wordpress-com

Alfabet chiński, chińskie znaki, chińskie litery i pismo chińskie

Najciekawsze jest to, że pisownię słów trzeba dosłownie zapamiętać. Jeżeli ktoś nie widział jak pisze się dane słowo, to nie jest w stanie go ani zapisać, ani przeczytać, nawet jeśli zna się wymowę tego słowa. Zdarza się, że nawet profesorowie literatury nie wiedzą, jak zapisać pewne wyrazy. Poza tym jednej głosce mogą być przypisane dziesiątki znaków – stosuje się je w zależności od znaczenia i kontekstu – brzmią tak samo, ale nie można ich stosować zamiennie  Czytaj więcej »
Kambodża - pola śmierci Choeung Ek koło Phnom Penh

Pol Pot i Czerwoni Khmerzy – Pola Śmierci w Kambodży

Droga do zagłady wyglądała zawsze podobnie. Najpierw było więzienie, takie jak straszne S-21 w Phnom Penh i nieludzkie tortury. Ci, którzy przeżyli, pakowani byli na ciężarówki i wywyożeni na miejsce egzekucji, zawsze daleko od wiosek, zawsze w ukryciu. W Choeung Ek był to stary chiński cmentarz. Z głośników puszczano głośną muzykę, która zagłuszała krzyki ofiar i odgłosy zbrodni.  Czytaj więcej »
Spanie w samochodzie na Nowej Zelandii - rozkładane siedzenia - Honda Accord

Spanie w samochodzie – zalety, wady, bezpieczeństwo

Śpisz za darmo. Jesteś niezależny od gospodarza (w przeciwieństwie od CouchSurfing i nocowania w namiocie u kogoś w ogródku). Jest dużo cieplej niż w namiocie. Dodatkowo możesz na chwilę włączyć ogrzewanie. Możesz się zamknąć od środka (w przeciwieństwie do namiotu). To znacznie zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Możesz pozostawić auto z wszystkimi rzeczami w środku i gdzieś pójść bez obaw, że twoje rzeczy są łatwym łupem dla złodziei.  Czytaj więcej »

Poczekaj! :)

Ta strona jest tworzona dla Ciebie.
Dołącz do naszej społeczności na Facebook’u,
a otrzymasz regularny dostęp do najlepszych treści.