Jak stworzyć bloga?

Jak stworzyć bloga? [Dokładna analiza – 11 punktów]

Jak stworzyć bloga? – Poradnik inny niż wszystkie.

Jak stworzyć bloga? Nie będzie cukierkowo.

To jest poradnik dla tych, którzy myślą o blogu na poważnie.

Blog jako:

  • pomysł na biznes,
  • sposób na życie,
  • długofalowa inwestycja,
  • sposób na zarabianie (bezpośrednio lub pośrednio).

Nie znajdziesz tu:

  • ani magicznych porad, jak stworzyć bloga zarabiającego milion dolarów na odsłonach w weekend,
  • ani żmudnej instrukcji technicznej

Tworzenie bloga

Musisz wiedzieć, że blog to skomplikowane przedsięwzięcie. Bloger to człowiek orkiestra, który w małym palcu ma:

  • wiedzę ze swojej dziedziny (jest w czymś ekspertem),
  • marketing internetowy,
  • promocję w social media (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest),
  • copywriting – pisanie skutecznych tekstów do internetu,
  • budowanie społeczności,
  • edytowanie grafiki,
  • css, html i php (a jak nie, to ma brzydkiego, średnio działającego bloga),
  • analitykę i monitoring internetowy,
  • pozycjonowanie bloga w Google (SEO),
  • zarządzanie czasem,
  • współpracę z firmami,
  • znajomość swojej grupy docelowej,
  • i psychologię internetu.

Musisz naprawdę to lubić.

Jeśli prowadzisz bloga – jestem bardzo ciekaw Twoich spostrzeżeń. Podziel się w komentarzach Twoim doświadczeniem.

Sprawy techniczne zostawiam na koniec. Dużo ważniejsze są strategia i  plan.

Jak stworzyć bloga

Po co Ci blog? [TO WAŻNE!]

Zanim zadasz mi pytanie, jak stworzyć bloga – ja zadam Ci swoje:

  • Po co Ci blog?
  • Co jest głównym celem prowadzenia bloga?

Zróbmy szybką burzę mózgów. Czy chcesz:

  1. Podbudować swoje ego?
  2. Być tak fajnym, jak blogerzy, których czytasz?
  3. Mieć wysokie statystyki?
  4. Być popularną, kontrowersyjną (i jednosezonową) gwiazdą?
  5. Zarobić miliony w weekend?

A może chcesz:

  1. Zbudować reputację.
  2. Być widocznym dla klientów.
  3. Zmieniać świat na lepsze.
  4. Budować relacje i sieć kontaktów (online i offline).
  5. Promować markę, wartości, wiedzę i doświadczenie.
  6. Budować wiarygodność.

Od celu prowadzenia bloga zależy wszystko. Jest bardzo dużo stosunkowo popularnych blogów, które nie zarabiają, bo nie mają strategii. Są zbiorem przypadkowych działań. Ich autorzy pracują w pocie czoła, spędzają miesiące przed klawiaturą, linkują, spamują, błagają. A blog nie zarabia.

Są też blogi eksperckie, które wcale nie są nastawione na rekordową popularność. Konsekwentnie budują ruch wokół swojej niszy, tematyki i potrzeb specyficznej grupy docelowej. Są elementem biznesu, który może spokojnie wykraczać poza bloga. Zarabiają, bo ich autorzy doskonale zaplanowali, co chcą osiągnąć i jak zarabiać na blogu. Stworzyli model biznesowy.

Zarabianie na blogu

Zarabianie na blogu

Jak zarabiać na blogu? Masz kilka możliwości.

Te związane z reklamą:

  • zarabianie na reklamach AdSense,
  • współpraca reklamowa z firmami,
  • afiliacje i programy partnerskie (prowizja od sprzedaży produktów innych firm).

Te związane z bezpośrednią sprzedażą:

  • sprzedaż produktów (fizycznych – czyli sklep internetowy na blogu),
  • sprzedaż informacji (płatny dostęp do treści, e-booki, materiały informacyjne),

I te związane z usługami:

  • sprzedaż usług eksperckich klientom pozyskanym przez bloga.

AdSense

Żeby zarabiać na AdSense – musisz mieć bardzo duży ruch z Google (bo za kliknięcie w reklamę dostajesz tylko kilkadziesiąt groszy). Czyli powinieneś mieć bardzo dużo dobrze wypozycjonowanych tekstów, które wcale nie muszą być wybitnej jakości, za to powinny zawierać rzucające się w oczy kontekstowe reklamy.

To bardzo specyficzne podejście, bo tworząc teksty na bloga myślisz niestety nie o czytelniku, a o reklamach. Ja osobiście nie potrafiłbym w ten sposób prowadzić bloga na dłuższą metę. Pisanie pod automat jest strasznie nudne. I nie buduje społeczności.

Poza tym w tej strategii jesteś całkowicie zależny od Google (SEO i AdSense). Jednego dnia jesteś, a drugiego Cię nie ma.

Współpraca z firmami

Najpopularniejsi blogerzy w Polsce zarabiają na współpracy reklamowej z firmami. Artykuły sponsorowane, lokowanie produktów, płatne linki pozycjonujące, reklama w social media. Jeśli chcesz zarabiać na współpracy, musisz:

  • działać w branży, w której są reklamodawcy,
  • być zauważonym,
  • mieć wysokie statystyki,
  • mieć zaangażowaną społeczność.

Firma (najczęściej duża) zleca agencji (marketingowej, reklamowej, SEO) działania marketingowe z blogerami – i to z agencją, a nie z firmą będziesz miał najczęściej do czynienia.

Stawki są bardzo różne. Od kilkuset złotych wzwyż. Wszystko zależy od zasięgu, branży, ilości artykułów, kanałów dotarcia do społeczności. Rekordziści zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy na kampanii. Ale po pierwsze – to nie zdarza się codziennie, a po drugie – żeby dojść do takiego poziomu trzeba budować świetnego, angażującego bloga przez wiele lat.

Pamiętaj, że dla firmy to inwestycja. Firma chce zarobić na klientach pozyskanych dzięki Twojemu blogowi więcej, niż wydała na reklamę.

Afiliacje i programy partnerskie

W tym modelu nakłaniasz czytelników do kupna czegoś od firmy, którą polecasz. Zarabiasz prowizję za:

  • sprzedaż,
  • albo tzw. generowanie lead’ów (np. wypełnienie formularza kontaktowego).

Nie musisz mieć ogromnego ruchu na całym blogu, ale musisz skutecznie angażować użytkowników, którzy już są zainteresowani polecanym produktem.

Niestety stawki nie są tutaj najlepsze. Moim zdaniem jest to metoda na dorabianie, ale (jeszcze) nie na poważny biznes (chyba, że jesteś Michałem Szafrańskim :) ).

Sprzedaż produktów na blogu

Połączenie bloga i sklepu internetowego. Idealne dla blogów tematycznych: blogi wnętrzarskie (wzornictwo, wnętrza, rękodzieło), biżuteria, kosmetyki, blogi modowe, blogi kulinarne, blogi o zdrowym odżywianiu.

Im większa specjalizacja i zaangażowanie innych pasjonatów – tym większe prawdopodobieństwo sprzedaży.

Produkty informacyjne na blogu

Kilka lat temu był to podstawowy sposób zarabiania na blogu. Można sprzedawać e-booki, kursy online, kursy video, płatny dostęp do treści.

Niestety – produkty informacyjne to pożywka dla wszelkiego rodzaju amatorów i szarlatanów .

Dla pocieszenia – użytkownicy szybko uczą się odróżniać dobrą treść od słabej – a tej dobrej jest w internecie coraz więcej. I tu jest haczyk – bo dzisiaj ta dobra treść wysokiej jakości jest najczęściej za darmo – więc popyt na płatną treść spada.

Blog jako miejsce pozyskiwania klientów (sprzedaż usług eksperckich)

Bardzo pracochłonna , ale bardzo naturalna i opłacalna metoda zarabiania poprzez bloga (ale nie bezpośrednio na blogu). Zarabiasz jako ekspert w swojej branży – ale klientów pozyskujesz w internecie.

Biznes przenosi się do internetu. Świat staje się internetem. Nagle okazuje się, że masz dostęp do globalnego rynku. Z drugiej strony – masz w internecie milionową konkurencję.

Jeśli chcesz funkcjonować w tym świecie – musisz dać się znaleźć swoim klientom. Do tego służy inbound marketing, content marketing i tworzenie bloga eksperckiego.

Wojciech Piestrak - Ekspert od blogowania

Moje podejście ewoluowało

Pierwszego bloga założyłem w 1999 roku, czyli w czasach prehistorycznych (ludzie biegali z maczugami). Drugiego – w 2008 roku – przy okazji  mojej 2-miesięcznej podróży do Mongolii i na Syberię. Potem pojechałem w roczną podróż dookoła świata. Oczywiście pisałem bloga (wtedy na Blogspocie). To były blogi hobbystyczne.

W międzyczasie zajmowałem się zawodowo tworzeniem stron www i programowaniem aplikacji. Tworzyłem sklepy internetowe i strony firmowe dla klientów.

W 2011 roku powstało moje oczko w głowie – blog podróżniczy Pasja Świata. Blog, na którym nauczyłem się wszystkiego. Popełniłem wszystkie możliwe błędy i wyciągnąłem bezcenne wnioski.

Przerobiłem blogowanie codzienne, współpracę z blogerami, współpracę z firmami, pozyskiwanie linków, artykuły gościnne, programy partnerskie, różne metody pozycjonowania bloga, pozyskiwanie ruchu z social media i wszelkie możliwe problemy techniczne. To był czas szalonego zapału.

Potem zarobiłem dużo pieniędzy na AdSense. Wynikało to bardziej z mojego eksperymentowania z optymalizowaniem strony niż z planu, ale faktem jest, że mogłem utrzymać się z bloga mniej więcej przez rok (dochód pasywny, a jak!). Na szczęście miałem na tyle rozsądku, by stwierdzić, że takie reklamy nie będą działać wiecznie. Przy okazji nauczyłem się, że dużo fajniej jest zarabiać poprzez pracę z ludźmi, klientami, firmami i z żywą społecznością.

 

Prowadzenie bloga to praca

Prowadzenie bloga to praca

Muszę Cię ostrzec: Prowadzenie bloga to ciężka praca, nawet po kilkanaście godzin dziennie.

Dużo łatwiej jest pracować na etacie. Wybacz, jeśli zburzyłem Twoją wizję świata.

Jak stworzyć bloga, który się opłaca? Niezbędne są:

  • porządny biznesplan,
  • regularność,
  • ciągły monitoring,
  • ciągłe poprawki,
  • ciągłe udoskonalanie warsztatu blogera,
  • pisanie bardzo wartościowych tekstów (bardzo czasochłonne),
  • interakcja ze społecznością,
  • aktywne poszukiwanie klientów (jeśli zarabiasz jako ekspert),
  • budowanie kontaktów poza internetem,
  • ogarnianie umów i spraw formalno-prawnych.

A nadto ogromna cierpliwość. W praktyce wygląda to tak, że pracujesz przez wiele miesięcy, a statystyki nie rosną tak, jak byś chciał.

Jak zacząć pisać bloga?

Jak zacząć pisać bloga?

Odłóż komputer.

Idź na spacer. Jedź w góry. Znajdź miejsce, w którym nic nie będzie Cię rozpraszało.

Weź długopis i czysty notatnik.

Zapisz długie, wyczerpujące odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Po co chcesz stworzyć bloga?
  2. Co jest jego celem? Zarabianie? Wizerunek? Pozyskiwanie klientów? Popularność?
  3. Ile czasu możesz realnie poświęcić na blogowanie (i wszystkie sprawy dookoła blogowania)?
  4. Co sprawia, że nadajesz się na blogera?
  5. Co sprawia, że możesz mieć trudności?
  6. Kto Ci pomoże technicznie?
  7. Kto Ci pomoże merytorycznie?
  8. O czym będziesz pisał?
  9. Jacy reklamodawcy są w tej branży?
  10. Jak często będziesz publikował?
  11. Na czym dokładnie będziesz zarabiał?
  12. Co zrobić, byś był partnerem dla firm?
  13. Ile możesz realnie na tym zarobić? Czy gra jest warta świeczki?
  14. Wypisz tematy Twoich pierwszych 30  artykułów.

To nie wszystko. Poczekaj tydzień lub dwa. W międzyczasie notuj wszystkie pomysły, które przyjdą Ci do głowy.

Potem idź znowu na spacer. I zadaj sobie szczere pytanie: Czy zakładanie bloga w Twoim przypadku ma sens? Czy to nie jest słomiany zapał? Nie każdy musi być blogerem.

Jeśli nadal chcesz stworzyć bloga, czeka Cię teraz żmudna praca techniczna:

  • Wybór domeny i hostingu.
  • Konfigurowanie WordPress’a i jego wtyczek (daj sobie spokój z czymkolwiek innym).
  • Tworzenie grafiki, szablonu, logo, układu strony, menu.
  • Testowanie strony na urządzeniach mobilnych.
  • Tworzenie i podpinanie kont w serwisach społecznościowych (minimum Facebook – najlepiej także inne social media).

i bardzo czasochłonna praca kreatywna:

  • Pisanie i publikacja kilkunastu pierwszych tekstów.
  • Promocja bloga na wiele różnych sposobów.
  • Pisanie, pisanie, pisanie.
  • Budowanie społeczności.
  • Pozycjonowanie.
  • Pisanie, pisanie, pisanie.

Mówiłem już, że prowadzenie bloga to praca?

Rodzaje blogów

Rodzaje blogów

Masz 2 możliwości. Ludzie będą wchodzić na bloga:

  • albo dla osoby blogera (Kasia Tusk, Jason Hunt),
  • albo dla tematyki, którą porusza (Michał Szafrański).

Bądź szczery sam ze sobą: Prawdopodobieństwo, że będziesz absolutnie topowym blogerem jest niskie. Nie mówię, że niemożliwe, ale wymaga ogromnej determinacji, inwestycji, skuteczności, konsekwencji, wytrwałości i szczęścia.

Moim zdaniem istnieje lepsza droga: Blog ekspercki w Twojej niszy.

Specjalizacja zapewnia Ci:

  • rozpoznawalność w branży,
  • spójność wizerunku,
  • kontakty z firmami,
  • Twój własny rozwój w konkretnej dziedzinie,
  • możliwość zarabiania na usługach dodatkowych poza blogiem.

Moim zdaniem tematyka Twojego bloga powinna pokrywać się z Twoją pasją. Poważnie. Nie da się na dłuższą metę pisać na tematy, których nie czujesz.

Oto kilka najpopularniejszych ostatnio rodzajów bloga:

  • blog technologiczny,
  • blog o finansach,
  • blog kulinarny,
  • blog modowy,
  • blog wnętrzarski,
  • blog podróżniczy (od tego zaczynałem),
  • blog o zdrowym odżywianiu,
  • blog lifestyle’owy (wszystko i nic :) ).

Jak pisać bloga?

Jak pisać bloga?

Regularnie.

Poza tym – istnieje kilka zasad pisania do internetu:

  • Rozwiązuj problem – Ludzie przeszukują internet w poszukiwaniu rozwiązań swoich problemów. Byłbyś zaskoczony, gdybyś zobaczył statystyki wyszukiwarki Google. Skończyły się czasy, gdy wpisywaliśmy w nią pojedyncze słowa kluczowe. Dzisiaj wpisujemy całe pytania. Użytkownicy pozostaną jedynie na tych stronach, które spełnią obietnicę i rozwiążą problem, który ich nurtuje.
  • Odwrócona piramida – Zaczynaj tekst od konkretów. Większość ludzi przeczyta tylko początek artykułu. To tam musisz zawrzeć najważniejsze dla czytelnika informacje.
  • Przejrzysty tekst – Kiedyś musieliśmy się zmieścić na małej powierzchni na samej górze strony, bo ludzie nie lubili przewijać ekranu. W epoce urządzeń mobilnych wszystko się zmieniło. Jesteśmy przyzwyczajeni do scrollowania. Kluczem do utrzymania uwagi czytelnika jest teraz piękny, przejrzysty tekst – taki, który aż chce się czytać – z nagłówkami, pogrubieniami, zdjęciami i wypunktowanymi listami.
  • SEO i Content marketing – Jeszcze niedawno powiedziałbym, że masz pisać krótko, za to na wiele tematów. Dzisiaj uważam, że porządny, merytoryczny i długi content to podstawa. Z jednej strony pomaga to w pozycjonowaniu – a z drugiej pozwala na nawiązanie relacji z czytelnikiem. A zadowolony czytelnik to stały czytelnik. A stały czytelnik to potencjalny klient.
  • Call to action – Jeśli zarabiasz na produktach czy usługach – pisz artykuły związane bezpośrednio z tym, na  czym zarabiasz. W ten sposób wszyscy czytelnicy będą wstępnie zainteresowani Twoją ofertą. Wykorzystaj to umieszczając w tekście subtelną zachętę do skorzystania z oferty (call to action).

I pamiętaj – musisz lubić pisać.

Jak stworzyć bloga, którego ludzie czytają?

Jak stworzyć bloga, którego ludzie czytają? Jak zwiększyć ruch na stronie?

Zaangażowanie czytelników buduje kombinacja wielu czynników:

  • Wartościowa treść (rozwiązująca problemy),
  • Regularność blogowania,
  • Interakcja z czytelnikami,
  • Promocja w social media,
  • Pozycjonowanie w Google.

Pozycjonowanie bloga w Google

Pamiętam rok 2007, kiedy to odbywałem praktyki w mojej pierwszej agencji interaktywnej. Pozycjonowanie stron polegało wtedy na dopisywaniu linków do katalogów.

Przez całe lata istniało mnóstwo sposobów na sztuczne, niezbyt legalne podnoszenie pozycji strony w Google. Systemy wymiany linków, precle, spamowanie, tworzenie fikcyjnych kont na Facebooku.

Na szczęście to już nie działa. Google ulepszyło swoje algorytmy na tyle, że dzisiaj liczą się strony:

  • z dużą ilością rozbudowanych tekstów,
  • z treścią wysokiej jakości,
  • angażujące czytelnika,
  • docenianie w social media.

Social media marketing

Jak zbudować społeczność?

Oprócz bloga, musisz posiadać także inne kanały komunikacji z czytelnikami i być w nich aktywny.

Kanały obowiązkowe:

  • Konto prywatne na Facebook’u.
  • Fanpage na Facebook’u.

Kanały mile widziane:
(Im więcej kanałów, tym większy zasięg.)

  • Grupy tematyczne na Facebook’u,
  • Twitter,
  • LinkedIn,
  • Instagram,
  • Google+ (SEO !!!),
  • Pinterest.

To dużo pracy. Ale się opłaca, bo przyciągasz na bloga rzeczywistych, zaangażowanych ludzi.

Optymalizacja konwersji

Ilość użytkowników to nie wszystko.

Ważne jest jeszcze to, ilu z tych użytkowników zamienisz w klientów.

Tutaj przydadzą się:

  • dedykowane landing page‚e,
  • osobista wiarygodność autora,
  • dopasowanie produkt do potrzeb klienta,
  • optymalne rozmieszczenie elementów na stronie,
  • stosowanie wezwań do działania (call to action),
  • styl pisania trafiający do Twoje grupy docelowej.

Przyszłość blogów

Przyszłość blogów.

W połowie lat 90-tych szukaliśmy fachowców w papierowych książkach telefonicznych. Zakupy robiliśmy w sklepie przy rynku. O cenne rady prosiliśmy pana Heńka z 5 piętra.

Dzisiaj do szukania fachowców, robienia zakupów i rozwiązywania problemów używamy internetu. I będziemy używać go coraz więcej. Jesteśmy częścią największej rewolucji technologicznej w dziejach świata.

A to dopiero początek. Podział na świat realny i wirtualny zaciera się. Niedługo każde urządzenie będzie podłączone do internetu. Wszystko będzie internetem. Nie będziemy odróżniać zwykłego marketingu od marketingu internetowego. Wszystko będzie marketingiem internetowym.

Chcąc nie chcąc – i tak będziesz musiał przenieść swój biznes do sieci, więc założenie bloga dzisiaj może być po prostu dobrą inwestycją.

Jak założyć bloga

Sprawy techniczne. – Jak założyć bloga?

Zakładanie bloga jest znacznie prostsze niż jeszcze kilka lat temu, ale i tak wymaga wielu umiejętności technicznych.

Pamiętaj – mówię o porządnym, skutecznym blogu we własnej domenie (innego nie chcesz).

Co powinieneś umieć?

  • Zarządzanie WordPress’em,
  • Instalacja odpowiednich wtyczek,
  • Podstawy html i programowania,
  • CSS,
  • Podstawy jQuery i JavaScript,
  • Podstawy zarządzania hostingiem i domeną,
  • Optymalizacja strony pod kątem SEO.

Internet jest pełny darmowej wiedzy na te tematy. Do dzieła!

Udostępnij i Komentuj
  • Paulina

    Bardzo ciekawe przemyślenia. Prowadzę bloga od 10 miesięcy i dokładnie – to po prostu ciężka praca przed komputerem, często po 12 godzin dziennie. Wymaga strategii. Ale też daje mi dużo satysfakcji. :)