Spis treści
Podróż dookoła świata – Marzenia
Tak naprawdę to chcieliśmy pojechać wszędzie. Lista miejsc, które wydawały się nam ciekawe, nie miała końca – trzeba było wybierać. Kiedy wracaliśmy z Mongolii i Syberii, wiedzieliśmy już, że pojedziemy na rok. Wydawało nam się, że roczna podróż dookoła świata to taka jednorazowa szansa, bo spodziewaliśmy się, ze już nigdy nie pojedziemy na tak długo i tak daleko. Po powrocie czekały nas już tylko trzytygodniowe urlopy, więc teraz trzeba było celować poza zasięg późniejszych możliwości – na drugą stronę planety.
Najdalej była Nowa Zelandia, Australia i tropikalne wyspy Pacyfiku – tam gdzie ciepło i bajkowo. Przyciągały nas wysokie góry – Andy i Himalaje. Poza tym obce kultury – kolorowe Indie, tajemnicze Chiny, świat latynoamerykański. Przede wszystkim ciągnęło nas jednak do przyrody, do dżungli, zwierząt i parków narodowych.
Roczna wycieczka dookoła świata
Wiedzieliśmy, że to ma być podróż dookoła świata – ale jadąc na wschód, czy na zachód? Ponieważ byliśmy już w Azji, a zakładaliśmy, że coś może po drodze pójść nie tak i będziemy musieli wrócić wcześniej, wybór pozostawał prosty – najpierw do Ameryki. Której? Południowej – bo bardziej niedostępna, drożej byłoby się tam dostać w przyszłości, a do USA czy Kanady można przecież pojechać łatwiej.
Stamtąd na Antypody – do Nowej Zelandii, Australii i do któregoś z państw Oceanii. A potem do Azji – przez Indonezję, Malezję, Singapur, Tajlandię, Indochiny do Chin i Hongkongu.
Bilet dookoła świata – RTW
Potrzebny był sposób, żeby połączyć te wszystkie cele. Podróż dookoła świata byłaby naprawdę tania, gdyby można było stale podróżować po lądzie – ale tu pojawia się problem pokonywania oceanów. Można dotrzeć lądem do Singapuru, a potem tanimi liniami dostać się do Australii i Nowej Zelandii, ale dalej nie ma już prostej drogi. Dlatego najkorzystniejszy jest łączony lotniczy bilet dookoła świata oferowany przez alianse linii lotniczych i wyspecjalizowane biura podróży. Trzeba ułożyć trasę spełniającą kilka warunków, ale dotrzeć można prawie wszędzie i to często kilkakrotnie taniej, niż gdyby kupować bilety na każdy odcinek osobno.
Podróż dookoła świata: Tybet i pora deszczowa
Roczna podróż dookoła świata daje niesamowitą okazje przeżycia prawie ciągłego lata. Najpierw można spędzić lato na półkuli północnej, potem lato na półkuli południowej, a potem znowu lato na północnej. Okresy przejściowe spędza się w okolicach równika – i już się ma półtoraroczne lato.
Był tylko jeden szkopuł – pora deszczowa. Okazało się, że od opuszczenia Australii przez pół roku będziemy się przemieszczać jednocześnie z porą deszczową. Gdzie my pojedziemy – tam nadejdzie i ona. Trzeba było więc odwrócić kolejność podróżowania po Azji. Najpierw tam, gdzie jeszcze nie było pory deszczowej, a potem tam, gdzie już była. Tym razem problemem były ograniczenia w bilecie lotniczym (nie wolno zawracać oraz trzeba zmieścić się w limicie przelatanych mil) i to otworzyło przed nami pomysł – dostaniemy się z Chin do Indii przez Himalaje i Tybet. Wcześniej zakładaliśmy, że to za trudne, ale teraz zobaczyliśmy, że Tybet to brakujący element układanki.
Podróż dookoła świata – trasa
Poniżej przedstawiam plan wyprawy, który z czasem stanie się czymś w rodzaju spisu treści – na stronie pojawią się opisy niektórych miejsc i przygód.
Europa
- Wielka Brytania: 6 dni w Londynie – większość biletów dookoła świata zaczyna się tam
- Hiszpania: przesiadka w Madrycie, lot do Limy
Ameryka Południowa
- Peru: Lima, Andy – Huaraz, trekking Santa Cruz, Trujillo, a po powrocie z Ekwadoru: Islas Ballestas, Cuzco, Machu Picchu, Quillabamba
- Ekwador: Loja, Cuenca, Pujo, dżungla, Quito, równik
- BoliwiBoliwia: jezioro Titicaca, Isla del Sol, La Paz, Oruro, Salar de Uyuni, Potosi, Sucre, Santa Cruz
- Brazylia: Pantanal, Bonito, Mato Grosso de Sul, Foz de Iguazu, wodospady Iguazu
- Paragwaj: Concepcion, Asuncion, Ciudad del Este, Encaracion, misje jezuickie Trinidad i Jesus
- Urugwaj: Colonia de Sacramento, Juan Lacaze, Montevideo
- Argentyna: Buenos Aires, Bahia Blanca, Patagonia, półwysep Valdes, Bariloche
- Chile: Osorno, Santiago, Valparaiso, lot do Auckland
Oceania
- Nowa Zelandia: 3 miesiące, krótka praca, własny samochód i zjeżdżenie całego kraju
- Fidżi: cała wyspa Viti Levu, wyspa Mana
- Australia: Brisbane i trzy tygodnie autostopu w Queensland: Noosa National Park, Rockhamton, Mackay, Eungella National Park, Emerald, Outback, lot do Hongkongu
Azja
- Hongkong
- Chiny: Yanghuo, Fenghuang, Chengdu, kolej tybetańska
- Tybet: Lhasa i cała Friendship Highway do granicy z Nepalem, Everest Base Camp
- Nepal: Kathmandu i okolice
- Indie: Varanasi, Betla National Park, Bodhgaya, Siliguri, Darjeeling, Sikkim, Kalkuta
- Indonezja: Bali, wulkan Bromo, Yogyakarta, Pangandaran, Dżakarta, Sumatra – Bukkitingi, Pekambaru
- Singapur
- Malezja: wyspa Palau Tioman, dżungla Taman Negara, Kuala Lumpur
- Kambodża: Siem Reap, Angkor, Battambong, Phnom Penh, Sihanoukville
- Wietnam: delta Mekongu, Can Tho, Sajgon, Dalat, Nha Trang, Hoi An, Hue, Lao Bao
- Laos: Savannakhet, Vientiane, Vang Vieng, Luang Prabang, Mekong
- Tajlandia: Chiang Mai, Lampang, Bangkok, lot do Londynu
Archiwum
Ten artykuł został napisany jakieś 10 lat temu. Obecnie czeka na przegląd i aktualizację.
Ale strona żyje na nowo. Jest dużo nowych, lepszych artykułów. Zapraszam Cię do skorzystania z wyszukiwarki powyżej oraz spisu tematów. Oczywiście są też całkiem nowe filmy na YouTube.